Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną. Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego. Notariusz Paulina Skowrońska-Pszenna w Świeciu dokonuje czynności notarialnych określonych w art. 79 ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie, tj.:
-
sporządza akty notarialne (w tym umowy sprzedaży, darowizny, zamiany, dożywocia, przedwstępne, warunkowe, deweloperskie i umowy przeniesienia własności w ich wykonaniu, umowy majątkowe małżeńskie, umowy zrzeczenia się dziedziczenia, działu spadku, zniesienia współwłasności, o podział majątku wspólnego oraz oświadczenia o poddaniu się egzekucji, w tym w związku z umową najmu okazjonalnego, oświadczenia ustanowieniu hipoteki czy służebności, o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, testamenty i pełnomocnictwa);
-
sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
-
podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
-
podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i z tymczasowym przedstawicielem w zakresie udziału małżonka przedsiębiorcy w przedsiębiorstwie, na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw;
-
sporządza poświadczenia (własnoręczności podpisu, zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem, daty okazania dokumentu, pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu);
-
spisuje protokoły (w tym ze zgromadzeń wspólników spółek, z zebrań członków wspólnoty mieszkaniowej);
-
sporządza protesty weksli i czeków;
-
przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
-
prowadzi rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych oraz podejmuje związane z tym czynności;
-
sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
-
sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
-
składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej;
-
sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.